Publikationen

Publikationen im Rahmen des Projekts

Klein, M., Magin, M., Riedl, A., Udris, L., & Stark, B. (2023). From news softening to social news softening. Comparing patterns of political news coverage on different (social) media channels in Germany and Switzerland. Digital Journalism, Published online first November 23. DOI:10.1080/21670811.2023.2278044 

Magin, Melanie, Stark, Birgit, Jandura, Olaf, Udris, Linards, Riedl, Andreas, Klein, Miriam, Eisenegger, Mark, Kösters, Raphael & Hofstetter Furrer, Brigitte (2023). Seeing the whole picture. Towards a multi-perspective approach to news content diversity based on liberal and deliberative models of democracy. Journalism Studies. DOI:10.1080/1461670X.2023.2178248

Udris, Linards, Stark, Birgit, Magin, Magin, Jandura, Olaf, Riedl, Andreas, Klein, Miriam, Hofstetter Furrer, Brigitte, & Parrilla Guix, Ricard (2023). Vielfalt in den Nachrichten. Ein Vergleich digitaler und analoger Angebote von öffentlich-rechtlichen Medien und Tageszeitungen in Deutschland, Österreich und der Schweiz“, Medien & Kommunikationswissenschaft, 71(1-2), 61-84. DOI:10.5771/1615-634X-2023-1-2-61

Stark, Birgit (2023). Vielfalt neu denken. Ein Plädoyer für die multidimensionale Messung und Bewertung. Medienwirtschaft 20(1), 16-17.

Hasebrink, U., Beaufort, M. & Oehmer-Pedrazzi, F. (2021). Qualität von Nachrichtenmedien im Dreiländervergleich. Zusammenhänge nutzungs- und angebotsbezogener Kriterien. Media Perspektiven, 2021(9), 450-460.

Stark, B., Riedl, A., Eisenegger, M., Schneider, J., Udris, L. & Jandura, O. (2021). Qualität des politischen Nachrichtenangebots in Deutschland. Empirische Kernbefunde aus dem Projekt "Media Performance and Democracy". Media Perspektiven, 2021(9), 430-449.

Kösters, R., Jandura, O., Weiß, R. & Schreiber, J. (2021). Diskursallianzen in der Migrationsdebatte? Politischer Parallelismus zwischen Medien und Parteien im Framing der Flucht- und Asylmigration im Jahr 2018. Politische Vierteljahresschrift, 62, 461-487. DOI:10.1007/s11615-021-00324-z

Magin, M., Steiner, M., Häuptli, A., Stark, B. & Udris, L.(2021). Is Facebook driving tabloidization? A cross-channel comparison of two German newspapers. In Martin Conboy and Scott A. Eldridge II (Eds.), Global Tabloid: Culture and Technology (S. 56-74). Routledge.

Beaufort, M. (2020). Medien in der Demokratie – Demokratie in den Medien. Ein demokratietheoretisch fundierter Ansatz zur Erforschung der demokratischen Qualität von Medienrepertoires unterschiedlicher Nutzungsklassen, dargelegt am Beispiel einer zeitvergleichenden Analyse des politischen Informationsangebots in den österreichischen Medien. Dissertationsschrift an der Universität Hamburg.

Magin, M. & Stark, B. (2020) (Hrsg.), Media Performance in Times of Media Change. Media and Communication, 8(3).

Magin, M. & Stark, B. (2020). More Relevant Today Than Ever: Past, Present and Future of Media Performance Research. Media and Communication, 8(3), 239-243. DOI:10.17645/mac.v8i3.3536

Steiner, M. (2020). Soft Presentation of Hard News? A Content Analysis of Political
Facebook Posts. Media and Communication, 8(3), 244-257. DOI:10.17645/mac.v8i3.3152

Udris, L., Eisenegger, M., Vogler, D., Schneider, J. & Häuptli, A. (2020). Mapping and Explaining Media Quality: Insights from Switzerland's Multilingual Media System. Media and Communication, 8(3), 258-269. DOI:10.17645/mac.v8i3.3140

Weiß, R., Kösters, R., Mahrt, M. (2020). Democratic Theory and the Potential of Value Frames in Assessing Media Performance. Media and Communication, 8(3), 281-292. DOI:10.17645/mac.v8i3.3058

Hasebrink, U. & Hölig, S. (2020). Audience-Based Indicators for News Media Performance: A Conceptual Frameworks and Findings from Germany. Media and Communication, 8(3), 293-303. DOI:10.17645/mac.v8i3.3191

Kösters, R. (2020). Medien als Mittler im Konflikt? Der Streit um die Migration im Spiegel der Berichterstattung. Dissertationsschrift an der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf.

Stark, Birgit (2019). Messung von Medienqualität. Das länderübergreifende Projekt „Media Performance and Democracy" als Fallbeispiel. In Die Medienanstalten (Hrsg.), Vielfaltsbericht der Medienanstalten (S. 74–81). Berlin.

Weiß, R., Magin, M., Hasebrink, U., Jandura, O., Seethaler J. & Stark B. (2016). Publizistische Qualität im medialen Wandel – eine normativ begründete Standortbestimmung. In: P. Werner, L. Rinsdorf, T. Pleil & K.-D. Altmeppen (Hrsg.): Verantwortung – Gerechtigkeit – Öffentlichkeit. Normativität in den Medien und in der Kommunikationswissenschaft (S. 27–49). Konstanz: UVK.

Thematisch relevante Vorarbeiten der Projektmitglieder (Auswahl)

Beaufort, M. & Seethaler, J. (2018). Von neuen Formen der Kommunikation zu neuen Formen der Partizipation. In: K. Mitschka & K. Unterberger (Hrsg): Public Open Space: Zur Zukunft öffentlich-rechtlicher Medien (S. 133–142). Wien: facultas.

Eisenegger, M. (2016). Negierte Reputation - Zur Logik medienöffentlicher Skandalisierungen. In: M. Ludwig, T. Schierl & C. Von Sikorski (Hrsg.): Mediated Scandals. Gründe, Genese und Folgeeffekte von medialer Skandalberichterstattung (S. 33–57). Köln: Herbert von Halem.

Eisenegger, M. & Schneider, J. (2016). Wie Mediennutzer in die Welt schauen. Die Newsrepertoires der Schweizerinnen und Schweizer und ihre Themenagenden. Basel: Schwabe.

Eisenegger, M., Schranz, M. & Gisler, A. (2017). Convergent Media Quality? Comparing the Content of Online and Offline Media in Switzerland. In: S. Sparviero, C. Peil & G. Balbi (Hrsg.): Media Convergence and Deconvergence (S. 137–157). Cham: Springer International Publishing.

Eisenegger, M., Schraz, M. & Schneider, J. (2018). Media Trust and Media Use. In: K. Otto & A. Köhler (Hrsg.): Trust in Media and Journalism: Empirical Perspectives on Ethics, Norms, Impacts and Populism in Europe (S. 73–91). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.

Geiß, S., Magin, M., Stark, B., & Jürgens, P. (2018). „Common meeting ground“ in Gefahr? Selektionlogiken politischer Informationsquellen und ihr Einfluss auf die Fragmentierung individueller Themenhorizonte. Medien & Kommunikationswissenschaft, 66(4), 502–525.

Hagenah, J., Stark, B., & Weibel, E. (2015). Wandel des Zeitunglesens in Deutschland, Österreich und der Schweiz: Eine zeit- und ländervergleichende Analyse zur Einführung von Gratistageszeitungen. Medien & Kommunikationswissenschaft, 63(2), 246–281.

Hasebrink, U. (2017). Audiences and Information Repertoires. In: B. Franklin & S. Eldridge II. (Hrsg.): The Routledge companion to digital journalism studies (S. 364-374). New York, London: Routledge Taylor & Francis.

Hasebrink, U. & Hölig, S. (2017). Deconstructing Audiences in Converging Media Environments. In: S. Sparviero, C. Peil, & G. Balbi (Hrsg.): Media Convergence and Deconvergence (S. 113–133). Cham: Palgrave Macmillan.

Häuptli, A. & Ettinger, P. (2017). Presse – gedruckt und online. In: fög – Forschungsinstitut Öffentlichkeit und Gesellschaft/UZH (Hrsg.): Qualität der Medien. Schweiz – Suisse – Svizzera. Jahrbuch 2017 (S. 61–77). Basel: Schwabe.

Häuptli, A. & Hauser, L. (2017). Medienqualität. In: fög – Forschungsinstitut Öffentlichkeit und Gesellschaft/UZH (Hrsg.): Qualität der Medien. Schweiz – Suisse – Svizzera. Jahrbuch 2017 (S. 41–60). Basel: Schwabe.

Hölig, S. & Hasebrink, U. (2018). Reuters Institute Digital News Report 2018 – Ergebnisse für Deutschland. Hamburg: Verlag Hans-Bredow-Institut (Arbeitspapiere des Hans-Bredow-Instituts Nr. 44).

Hölig, S. & Hasebrink, U. (2018). Vielseitig interessiert und informiert, aber doch lieber passiv. Zur Nachrichtennutzung junger Onliner im internationalen Vergleich. In: die medienanstalten (Hrsg.): Content-Bericht 2017: Forschung, Fakten, Trends (S. 130–151). Leipzig: Vistas.

Jandura, O. & Kösters, R. (2017). Neue Medienumgebungen, andere Auswahlkriterien? Überlegungen zur Auswahl von Medienangeboten bei Inhaltsanalysen. Publizistik, 62(1), 25–41.

Jandura, O., & Kösters, R. (2018). Mediale Repräsentationslücken. In C. Meißelbach, J. Lempp, & S. Dreischer (Hrsg.): Politikwissenschaft als Beruf (S. 111–118). Wiesbaden: Springer.

Jarren, O. (2014). Erfüllen die Medien heute einen demokratischen Auftrag? Wie sich der Medienwandel auf Gesellschaft und Politik auswirkt. Zeitschrift für Politikwissenschaft, 24(3), 317–327.

Kösters, R. & Jandura, O. (2018). Politische Kommunikation in heterogenen Lebenswelten. Kommunikationspraxis in politischen Milieus und Bedingungen ihrer Integration. Studies in Communication and Media (SCM), 7(2), 129–185.

Kösters, R. & Jandura, O. (2019). A Stratified and Segmented Citizenry? Identification of Political Milieus and Conditions for their Communicative Integration. JAVNOST – The Public, 26(1), 33–53.

Magin, M., Steiner, M., Heinbach, D., Bosold, S., Pieper, A., Felka, E.-M. & Stark, B. (2015). Suchmaschinen auf dem Prüfstand – eine vergleichende Inhaltsanalyse der Qualität von Trefferlisten. Medien & Kommunikationswissenschaft 63(4), 495–516.

Magin, M., & Stark, B. (2015). Explaining National Differences of Tabloidisation between Germany and Austria. Structure, Conduct and Performance. Journalism Studies, 16(4), 577–595.

Magin, M. (2019). Attention, please! Structural Influences on Tabloidization of Campaign Coverage in German and Austrian Elite Newspapers (1949-2009). Journalism, 20(12), 1704–1724.

Magin, M. (2019). Elite vs. popular press. In T. P. Vos, F. Hanusch, M. Geertsema-Sligh, A. Sehl & D. Dimitrakopoulou (Hrsg.): The International Encyclopedia of Journalism Studies. Chichester: Wiley.

Mahrt, M. (2017). Themenkenntnis und Integrationsfunktion der Medien: Sind Onlinenutzung und Onlineinhalte mit Massenmedien vergleichbar? In: M. Beiler & B. Bigl (Hrsg.): 100 Jahre Kommunikationswissenschaft in Deutschland. Von einem Spezialfach zur Integrationsdisziplin (S. 305–318). Konstanz: UVK.

Riedl, A. (2019). Which journalists for which democracy? Liberal-representative, deliberative and participatory roles among Austrian journalists. Journalism Studies, 20(10), 1377–1399.

Schranz, M., Eisenegger, M. & Gisler, A. (2017). Informationsmedien im Umbruch. Veränderung des Medienangebots durch die Digitalisierung. In: W. A. Meier (Hrsg.): Abbruch - Umbruch - Aufbruch: Globaler Medienwandel und lokale Medienkrisen (S. 69–90). Baden-Baden: Nomos.

Schranz, M., Schneider, J. & Eisenegger, M. (2016). Medienvertrauen – Eine vergleichende Perspektive. Basel: Schwabe.

Seethaler, J. (2017). Political Agenda-Building. In: P. Roessler (Hrsg.): The International Encyclopedia of Media Effects (S. 1536–1546). Chichester: Wiley-Blackwell.

Seethaler, J. & Beaufort, M. (2017). Community Media and Broadcast Journalism in Austria. Legal and Funding Provisions as Indicators for the Perception of the Media‘s Societal roles. The Radio Journal: International Studies In Broadcast & Audio Media, 15(2), 173–194.

Seethaler, J., Beaufort, M., & Dopona, V. (2017). Media Pluralism Monitor 2016: Monitoring Rsks for Media Pluralism in the EU and Beyond. Country Report Austria. Florence: European University Institute - Centre for Media Pluralism and Media Freedom (CMPF).

Steiner, M. (2016). Boulevardisierung goes Facebook? Ein inhaltsanalytischer Vergleich politischer Nachrichten von tagesschau, heute, RTL Aktuell und Sat.1 Nachrichten im Fernsehen und auf Facebook. In L. Leißner, H. Bause & L. Hagemeyer (Hrsg.): Politische Kommunikation – neue Phänomene, neue Perspektiven, neue Methoden (S. 27–46). Berlin: Frank & Timme (Düsseldorfer Forum Politische Kommunikation, 6).

Steiner, M., Magin, M. & Stark, B. (2019). Uneasy Bedfellows. Comparing Diversity of German Public Service News on Television and on Facebook. Digital Journalism, 7(1), 100–123.

Trappel, J. & Nieminen, H. (2018). Media and Democracy – a Couple Walking Hand in Hand? In: J. Trappel, L. d’Haenens & H. Sousa (Hrsg.): Comparative Media Policy, Regulation and Governance in Europe. Unpacking the Policy Cycle (S. 185-206). Bristol, Chicago: Intellect. Open access download: http://oapen.org/search?identifier=645611

Udris, L. & Schranz, M. (2018). Das Intime im Blick der Medien. Eine vergleichende Analyse zur Intimisierung der Berichterstattung in Schweizer Informationsmedien der Gattungen Presse, Rundfunk und Online. In: R. Blum, M. Eisenegger, P. Ettinger & M. Prinzing (Hrsg.): Intimisierung des Öffentlichen. Zur multiplen Privatisierung des Öffentlichen in der digitalen Ära. Reihe Mediensymposium Luzern, Wiesbaden: Springer.

Udris, L., Eisenegger, M. & Schneider, J. (2016). News Coverage about Direct-Democratic Campaigns in a Period of Structural Crisis. Journal of Information Policy, 6, 68–104.

Udris, L., Lucht, J. & Schneider, J. (2015). Contested Elections in Increasingly Commercialized Media. A Diachronic Analysis of Executive and Parliamentary Elections News Coverage in Switzerland. Swiss Political Science Review, 21(4), 578–595.

Weiß, R. & Jandura, O. (2017). Medien und gesellschaftlicher Zusammenhalt. Welche Leistungen öffentlicher Kommunikation braucht eine demokratische Gesellschaft? In: O. Jandura, M. Wendelin, M. Adolf & J. Wimmer(Hrsg.): Zwischen Integration und Diversifikation. Medien und gesellschaftlicher Zusammenhalt im digitalen Zeitalter (S. 11–31). Wiesbaden: Springer.

Weiß, R., Kösters, R. & Jandura, O. (2019). Aufklärung neben Barbarei – Die Ambivalenzen öffentlicher Kommunikation in heterogenen Gesellschaften. In: M. Eisenegger, L. Udris & P. Ettinger (Hrsg.), Wandel der Öffentlichkeit – Wandel der Gesellschaft. Gedenkschrift für Kurt Imhof (S. 301–325). Wiesbaden: Springer VS.